-

Magazynier : Sprawy zaściankowe, stare i nowe. Małżonek, nauczyciel akademicki.

Czy „Wybrani” odeszli od Ewangelii? Trzeci typ tekstu rytualnego według...

… typologii Gabriela Maciejewskiego https://gabriel-maciejewski.szkolanawigatorow.pl/rytualny-aspekt-tekstu. Zacznę od cytatu z filmu i oryginalnego tekstu z Ewangelii św. Mateusza (16:17-20):

 https://www.youtube.com/watch?v=QjQftj3ggms

A teraz Ewangelia: „Na to Jezus mu rzekł: «Błogosławiony jesteś, Szymonie, synu Jony. Albowiem nie objawiły ci tego ciało i krew, lecz Ojciec mój, który jest w niebie. Otóż i Ja tobie powiadam: Ty jesteś Piotr [czyli Skała], i na tej Skale zbuduję Kościół mój, a bramy piekielne go nie przemogą. I tobie dam klucze królestwa niebieskiego; cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie».

Jest różnica, mili państwo, nieprawdaż? Tekst niby ten sam, ale klucze królestwa Jezus filmowy daje nie Piotrowi-Szymonowi, ale całej grupie wybranych. Tymczasem w Ewangelii Jezus prawdziwy kieruje te słowa do Piotra. Jeśli genialny aktor Jonathan Roumie byłby przytomnym katolikiem, nie zgodziłby się na tą scenę.

Pytanie tytułowe narzuca się po obejrzeniu czterech sezonów rzeczonego serialu, zwłaszcza po obejrzeniu sceny, która przedstawia naturalistyczną, choć bardzo przekonywującą emocjonalnie, Matkę Jezusa, po obejrzeniu dialogu między Jezusem a Janem Chrzcicielem jako aktywistą-radykałem charyzmatycznym, i wyżej podanej sceny. Pytanie narzuca się, ale, szczerze mówiąc, jest źle postawione.

Twórcy „Wybranych” nie odeszli od Ewangelii takiej, jaką odziedziczyli po swoich poprzednikach: angielskich i szkockich prezbiterianach (kalwinistach, w XVII w. znanych jako purytanie), angielskich i szkockich sektach protestanckich tworzących tzw. drugą reformację, baptystach, metodystach i kwarkach. Prowadzili ze sobą spory, mieli sprzeczne interesy, ale łączyło ich jedno: potępienie Papiestwa.

W serialu zwłaszcza romantyczna, uczuciowa, druga reformacja dochodzi tu do głosu. Tym nie mniej nawet druga, trzecia i czwarta reformacja dziedziczy antypapizm i Ewangelię w wersji Marcina Lutra, ocenzurowaną przez niego, z której miszcz Marcin wyabrotował list św. Jakuba pouczający o tym, iż wiara nie istnieje bez jej praktycznych konsekwencji. Jest aktem woli, który siłą rzeczy pociąga za sobą kolejne akty, czyli czyny skierowane ku Bogu i ku bliźniemu. Akt woli podważa reformacyjny dogmat o całkowitym zepsuciu ludzkiej natury. Po grzechu pierworodnynym ludzka wola nie ma mocy wyboru dobra. Tylko predestnowani, wybrani do zbawienia mocą nieodpartej łaski mogą wierzyć i ewentualnie czynić dobro. Jeśli czynią zło, to nie szkodzi i tak są wybrani. Ze Starego Testamentu Luter usunął Księgę Eklezjatesa, która mówi, iż „Bóg zostawił człowieka radzie swego rozumu”. W zreformowanej interpretacji Pisma Świętego, naszkicowanej przez Fryderyka Mądrego Wettyna, Księcia Saksonii Elektorskiej, dopracowanej zaś przez Lutra i zastęp humanistów z Uniwersytetu witenberskiego, ufundowanego przez Fryderyka, nie ma miejsca na wolność w ludzkiej duszy, czytaj w prototypie partii politycznej przykrytym mocną, bo prostacką retoryką religijną. Tezy, udoskonalone wkrótce przez Jana Kalwina, otworzyły na oścież bramy antypapieskiego ruchu religijnego dla wszystkich intrygantów i gangsterów, zwłaszcza ze sfer wyższych, którzy pilnie poszukiwali rytualnego tekstu, czyli narzędzia propagandowego do naganiania prostaczków z niższych sfer do armii mającej pokonać rycerstwo na służbie panującej dynastii Habsburgów. Habsburgowie byli zbyt zaborczy i za długo utrzymywali się przy władzy. Papież siłą rzeczy rowniez musiał stać się. Piszę o tym w książce „Papież, cesarstwo i jurysprudencja kreatywna” https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/papiez-cesarstwo-i-jurysprudencja-kreatywna/.

Jakie to ma znaczenie dla naszego spojrzenia na „Wybranych”? Ano takie, że nie istnieją ruchy religijne samorzutnie powstające z wolnego ducha myślicieli jakoby religijnych, nowych wyzwolonych teologów proponujących nowe odkrywcze rozumienie Biblii. Istnieją tylko partie polityczne i bojówki, przebrane w szaty nowych wyzwolonych ruchów chrześcijańskich, sponsorowane oraz inspirowane przez „czynniki wysokie”, przez aristoi, arystokrację kasy, bo tylko taka arystokracja istnieje. W końcu przez czynniki rządowe i merkantylne. Dziś po emocjonalnej reformie kalwinizmu, po rozkwicie drugiej emocjonalnej reformacji w Ameryce, po romantycznej wersji objawienia (Ralph Waldo Emerson, Walt Whitman), z pewnością rynek zbytu serialu „Wybrani” nie przyjmuje już początkowego pesymizmu Lutra i Kalwina. Ale dziedziczy po Lutrze nacisk na przeżycie religijne jako na znak wybraństwa i podstawę wiary. To nie jest podstawą wiary. Wszystkie religie poza Chrześcijaństwem rzymskim są religiami merkantylnymi. Widzimy to i czytamy w epizodach omawianego serialu, które mówią o tym, że Zebedeusz, ojciec Jana i Jakuba, wspiera „ministry”, jak współcześni protestanci nazywają ewangelizację, przez zyski z produkcji oleju z oliwy. I jest to cała fascynująca historia od sprzedaży jego łodzi rybackiej, z której dokonali wraz z Szymonem i Andrzejem cudownego połowu dającego im kasę na spłacenie długu i wymiksowanie się z donosicielstwa dla Rzymian, przez poszukiwanie ogrodu oliwnego, testowanie jakości oliwek, aż po czesanie kasy z tłoczonego oleju. Prasy zaś do oleju są dla filmowego Jezusa inspiracją do przeżywania pierwszych podmuchów trwogi krzyżowej. Historia bardzo prawdopodobna, ciekawa i wartościowa, ale nieobecna w Ewangelii. Dla twórców zaś „Wybranych”, czegoś ważna. Intencję rozumiem i bynajmniej nie gorszę się nią. Jest do przyjęcia. Tylko że ...

To znaczy, że ruch charyzmatyczny, spontaniczny ruch oddolnego ludu Bożego, nieskrępowanego dyscypliną sakramentów i posłuszeństwem wobec jakiegoś abstrakcyjnego Papieża, który siedzi na swoim tronie, hen gdzieś za wielką wodą i mało wie o dzisiejszym świecie, ludu spontanicznie odpowiadającego na tchnienia Ducha (charyzmaty) i na blask jaśniejący na obliczu Chrystusa, nie jest w istocie ruchem religijnym, tylko kolejną partią polityczną zakamuflowaną przed wzrokiem nawet jej wyznawców przez teologię emocji, charyzmatów i popkultury. Ruch charyzmatyczny to po prostu ogromny rynek zbytu treści i produktów religijnych, politycznych, finansowych, konsumpcyjnych, propagandowych, to znaczy chciałem powiedzieć artystycznych. To samo można powiedzieć o polskiej społeczności ruchów katolików świeckich, w tym o Rodzinie Radia Maryja. Jest jednak pewna różnica i tą różnicą jest tzw. posłuszeństwo wobec Biskupa Rzymu, pierwszego świadka wiary w Kościele. Ruchy katolickie są inspirowane przez prezbiterów, przez przedstawicieli organizacji prezbiterskiej, dla której Papież, sakramenty, Mariologia i Ewangelia są fundamentem i konstytucją.

Nie ma nic złego w merkantylizmie dopóki nie zostaje on związany z wektorem antypapieskim, sugerującym że wiara jakoby sprzeczna jest z interesami ekonomicznymi i politycznymi. Nic bardziej błędnego. Jezus, Bóg-człowiek jest Zbawcą człowieka, świata, polityki i ekonomii, wszystkiego co życie nasze, że tak powiem, stanowi. Jeśli w projektach merkantylnych są uprzedzenia względem Kościoła i Papieża, to znaczy że wykraczają one poza cele czysto merkantylne ...

Charyzmatycy uważają że oni też są Kościołe, albo przede wszystkim oni są Mistycznym Ciałem Chrystusa, albowiem takie cuda i odloty, jakie dzieją się na ich nabożeństwach, są nieobecne na nudnych, sztywnych, schematycznych liturgiach katolickich. Zgadzam się, tyle, że o uczestnictwie w Mistycznym Ciele Chrystusa nie świadczą odloty, ale wiara, jakoby nudna, ciemna wiara przeintelektualizowana. A jednak jeśli przeintelektualizowana to nie ciemna. Wiara jest ciemna tylko w znaczeniu poznania tajemnicy wykraczającej poza poznanie naturalne i zmysłowe. Jest światłem ponieważ wciąga rozum, wolę i emocje, odkrywa nowy świat niedostępny dla pozbania jedynie zmyslowego.

Popatrzmy się na podany wyżej cytat z filmu z pomocą narzędzia które podał nam niedawno p. Maciejewski. Czytamy w jego tekście o tekstach rytualnych co następuje:

„Z tekstów rytualnych początek biorą inne, których celem jest wywyższenie ludu i ustawienie go w miejscu Boga. Żeby przeprowadzić tę operację na wielką skalę, bo w naszych czasach tyko wielka skala może się liczyć, trzeba wskazać ludowi kogoś, kto jest słaby, niepotrzebny i słabością swoją czyni lud upośledzonym. I to może być tylko Jezus Chrystus. I autorów kreujących takie teksty rytualne znajdziecie bardzo wielu. Nigdy jednak nie możecie zapominać skąd się one biorą. Z tych pierwszych, gdzie Bóg zamieniony jest w policjanta, potem zaś, w tych drugich, na miejscu Boga pojawiają się przestępcy kreowani przez policję, po prostu, negujący przykazania i dokonujący masowych zbrodni, lub tylko zajmujący się deprawacją ludu. Ci ostatni nie są wcale najmniej winni.”

Prawdziwy Jezus objawia rolę Piotra w Mistycznym Ciele Chrystusa i w świecie, rolę pierwszego świadka wiary. Twórcy filmu dokonują niebywałej wolty. Słowa Jezusa kierują przeciw spadkobiercom św. Piotra na Stolicy Apostolskiej. Pomijają ich. Jezus filmowy depapizuje Piotra i na jego miejsce stawia lud jakoby Boży. Ale lud ktoś prowadzi. Jeśli nie Papież, to książę, król, cesarz. Jeśli brać na poważnie cytat z p. Maciejewskiego, słowa filmowego Jezusa są skierowane przeciw samemu prawdziwemu Jezusowi.

Jeśli uznać sceny wskazane przez mnie w poprzednim tekście jako arcydzieła filmowej Chrystologii , mamy tu bardzo głęboką sprzeczność. Wolno nam zachwycać się tymi kreacjami, ale związanie ich ze scenami anty-ewangelicznymi w jednym scenariuszu jest ciosem w oczekiwania wierzących widzów. Cała konstrukcja scenariusza rozsypuje się w proch i pył.

Czy chodzi więc tu o zamknięcie rynku zbytu dla „Zmartwychwstania”, kolejnej części filmu Gibsona, filmu zbyt katolickiego? Mam nadzieję, że ta podejrzliwość wynika tylko z mojej bogatej wyobraźni literackiej ...



tagi: kościół  wybrani  wiara  papież  jezus  merkantylizm  ruch charyzmatyczny 

Magazynier
21 listopada 2024 13:34
62     1674    13 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Andrzej-z-Gdanska @Magazynier
21 listopada 2024 16:24

Dziękuję za tę i poprzednią notkę - obie ciekawe i wnikliwe, pokazujące odstępstwa.
Obejrzałem chyba wszystkie odcinki serialu "Chosen" i coś mi tam nie pasowało, chociaż uważam, że warto ten serial obejrzeć. Choćby dlatego, że innych nie ma!
Domyślałem się tylko, że jest coś nie tak, ale zabrakło mi głębszej refleksji i co tu ukrywać, wiedzy.
Trzeba stwierdzić, że idee protestanckie zostały sprytnie i nie nachalnie przemycone!

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @Magazynier
21 listopada 2024 17:27

Dzieki. Takich filmów powinno być 10 na rok.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @Magazynier
21 listopada 2024 18:45

No to kolega GOSPODARZ dał inspirację. Przyznam, że kolegi nawigatora narracja merkantylna o protestanckich religiach jakoś we mnie nie rezonowała, ale dzisiejszy tekst to mnie zachęcił do sięgnięcia po książkę ...

Papież, Cesarstwo i jurysprudencja kreatywna. Wacław Grzybowski - OKŁADLAMam w miarę stały kontakt do/z ks. Adamem Pastorczykiem SCJ i jak regularnie się spotykaliśmy to mnie interesowało, poza tym do czego można wykorzystać "prezbitera katolickiego", jakie jest jego podejście do teologii protestanckiej.

I ono było takie, że katolików i protestantów NIC NIE ŁĄCZY, w mojej opini oczywiście, ... tym co łączy są jedynie osoby Jezus, Maryja, ... apostołowie ...

I jak u kolegi niby są WYBRANI protestanci a w to, że Jezus mógł WYBRAĆ dokładnie Piotra NIE WIERZĄ ...

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @ArGut 21 listopada 2024 18:45
21 listopada 2024 18:59

Książka do nabycia chyba jeszcze w Księgarni Michała Staniaszka. Jeszcze mam dwie paczki. Może Fabriel weźmie do Krakowa.

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @Magazynier
21 listopada 2024 20:01

Vito Corleone też się wzbogacił na handlu oliwą

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @ArGut 21 listopada 2024 18:45
21 listopada 2024 21:47

Maryja nie łączy katolików i protestantów. W żadnym wypadku kalwinów, zirlonoświątkowcow, a luteranie to sami nie wiedzą w co wierzą. Kiedyś kolega z jednym takim rozmawial i na końcu rozmowy wyszło, że ten luteranin to agnostyk w najlepszym wypadku. U protestantów nie ma ofiary, więc przychodzą do świątyni w celach towarzysko-integracyjnych.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Magazynier
21 listopada 2024 21:57

Możemy sobie mówić, że protestanckie wspólnoty religijne to biznesy, ale to jeszcze nie powstrzyma ludzi przed apostszją i przejściem do nich. W Brazylii już 25% ludzi przeszło do protestantów. I myślę, że lepiej zastanowić się dlaczego tak się dzieje? Sama kasa tu bie decyduje. Osobiscie myślę, że to skutek protestantyzowania się katolickiego duchowieństwa. Ale duchowny katolicki to zawsze będzie podróbka protestanta.  A wiadomo, że podróbki są gorsze od oryginalnych marek. 

Ten film to żadne rekolekcje (chyba Toyah tak ten film określił). To jest trucizna podawana w małych dawkach. 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @gabriel-maciejewski 21 listopada 2024 20:01
21 listopada 2024 22:29

Ciekawe czy dawał na tacę? 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @OjciecDyrektor 21 listopada 2024 21:57
21 listopada 2024 22:35

I we fiolkach z nefrytu. 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @OjciecDyrektor 21 listopada 2024 21:47
21 listopada 2024 22:38

Ale integracja jest niezbędnie konieczna dla nowych zysków. Oni tam nie imprezują tylko sieciują (they do netting).

Matka Boża oddziela nas od nich. Dla nich to jest po prostu obraza. 

zaloguj się by móc komentować

kamiuszek @Magazynier
22 listopada 2024 00:30

Magazynierze, istotnie tekst jest podany inaczej i jest rozbudowany. I o związywaniu jest wygłoszone może za bardzo do wszystkich i chyba rzeczywiście za mało do Piotra. I można się tego przeczepić. Ale jakoś nie potrafię. Bo to nigdy nie zostało powiedziane Piotrowi w cztery oczy, ale w obecności innych apostołów. I z tej powszechności misji bierze się władza Piotra, a nie z jakiegoś wtajemniczenia.

Zresztą rola Piotra jest podkreślona w finale sceny, gdy tym nowym imieniem zwraca się do niego jeden z apostołów.

Nigdy nie widziałem ani kawałka The Chosen. W scenie jest zaskakujące (dla mnie) napięcie. I jest to odważna scena. Tutaj inne religie są po prostu wskazane jako piekło. Ten odpustowy szatanista w tle jest cudny. Njuejdżowo-cepeliowy jak z jakiegoś zjazdu przebierańców, paramedyków i ufologów, a mimo to czuć grozę. Nie wiem, jak to zrobili, ale to jest piękne. I bardzo prowokacyjne. Choćby przez wezwanie do nawracania dotkniętych taką pogańską dezorientacją.

Masz rację ogólnie, ale jakbyś kładł zbyt mocno nacisk na nie dość papistowską wymowę. To katoliccy władcy doprowadzili do reformacyjnej rewolucji, po prostu woleli swój polityczny interes niż uległość wobec Chrystusa. To On wyznaczył Piotra, bo Piotrowi włożył w usta właściwą odpowiedź Ojciec. Zresztą zaraz Piotr palnie głupstwo, bo po ludzku kombinuje. Mimo że jest wyróżniony. Zupełnie jak władcy, którzy zamawiali usługi różnych Lutrów.

Fragment, który zalinkowałeś, zachęcił mnie do obejrzenia tego serialu. A niech to! 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @kamiuszek 22 listopada 2024 00:30
22 listopada 2024 06:50

Zwróć zatem uwagę również na sceny wspomniane w poprzednim moim tekście. 

W Ewangelii władza kluczy jest dana Piotrowi i nie jest przywilejem powszechnym. l nie przy świątyni Baala ale na Jeziorem Tyberiadzkim gdzie dokonał się cudowny połów. Tu nie chodzi tylko o sakrament pojednania. Tu chodzi o doktrynę i sąd nad sprawami naszego świata. List św. Grzegorza VII do Bp Hermana wyjaśnia ten przywilej Biskupa Rzymu. Polecam moja książkę Papież cesarstwo I jurysprudencja kreatywna. streszczam w niej ten list.

Można usprawiedliwiać twórców serialu że rozmywają misję Piotra żeby nie drażnić protestanckiej większości. Ale w sumie chodzi o to samo. Ruch charyzmatyczny nie może dostać się pod opiekę Papieża. Musi pozostać pod dyskretna kontrolą księcia.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @OjciecDyrektor 21 listopada 2024 21:47
22 listopada 2024 07:44

>U protestantów nie ma ofiary, więc przychodzą do świątyni w celach towarzysko-integracyjnych.

W moim odczuciu nawet, JESUS dla protestantów to zestaw literek na koszulkę motywacyjną lub twarz na plakat by przekonać ziomali ze wspólnoty, żeby wyskoczyli z paru baksów.

Tylko to generalizacja, gdyż jak wiadomo ŁASKA WIEJE KĘDY CHCE ... i na to nasze ględzenia nie dadzą rady a nawet najlepsze opracowania z teologi dogmatycznej ...

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Magazynier 21 listopada 2024 22:38
22 listopada 2024 09:09

To jest bardzo dobre określenie na współczesnych protestsntów - oni sieciują. To jest idealna nazwa na tę ich ewangelizację.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @ArGut 22 listopada 2024 07:44
22 listopada 2024 09:10

Tak...tam nie ma tacy - tam jest "dobroczynność"...sami dobrzy ludzie o dobrych intencjach...:)

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @ArGut 22 listopada 2024 07:44
22 listopada 2024 11:47

Jednak nie. Byłem, widziałem, dla charyzmatyków Jezus to fascynująca osoba. Wierzą w niego. I tu jest problem, bo ta wiara może ich zaprowadzić do Kościoła. I wtedy klops. Książę utraci nad nimi władzę. 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @kamiuszek 22 listopada 2024 00:30
22 listopada 2024 11:51

Cytat z Vatican News:

Ojciec Święty zauważył, że w dzisiejszej Ewangelii to sam Jezus mówi to Piotra: „Tobie dam klucze królestwa niebieskiego”. Klucze symbolizują posługę władzy, którą powierzył mu Jezus, aby służył całemu Kościołowi. „Ponieważ władza jest służbą. Władza, która nie jest służbą jest dyktaturą” – dodał Franciszek. Podkreślił, że aby dobrze to rozumieć, trzeba pamiętać, że Jezus opisuje królestwo „nie jako sejf czy opancerzone pomieszczenie, ale za pomocą innych obrazów: małego ziarna, cennej perły, ukrytego skarbu, odrobiny zaczynu (por. Mt 13, 1-33), zatem jako coś cennego i bogatego, owszem, ale zarazem małego i nierzucającego się w oczy”. Dlatego, aby zdobyć królestwo, nie trzeba otwierać jakiegoś zamku, lecz „pielęgnować cnoty, takie jak cierpliwość, czujność, stałość, pokora”.

Tym samym również misja Piotra nie polega na barykadowaniu drzwi i wpuszczaniu tylko nielicznych, lecz na pomaganiu wszystkim, by znaleźli drogę do wejścia, w wierności Ewangelii. „Piotr – powiedział Franciszek - będzie to robił przez całe życie, wiernie, aż po męczeństwo, po tym, jak najpierw sam doświadczył na sobie – nie bez trudu i przy wielu upadkach – radości i wolności, jakie rodzą się ze spotkania z Panem. On pierwszy, aby otworzyć drzwi Jezusowi, musiał się nawrócić i zrozumieć, że władza jest służbą, a nie było to łatwe”.

29 czerwca 2024, 12:07

ps. I to mówi najbardziej postępowy Papież. 

zaloguj się by móc komentować

ArGut @Magazynier 22 listopada 2024 11:47
22 listopada 2024 12:04

>Tylko to generalizacja, gdyż jak wiadomo ŁASKA WIEJE KĘDY CHCE ... i na to nasze ględzenia nie
>dadzą rady a nawet najlepsze opracowania z teologi dogmatycznej ...

Jednak tak ! Mój ukraiński brat w wierze zrócił, uwagę, że PROTESTANCI jacy by nie byli to występują ZAWSZE przeciw jednemu kościołowi apostolskiemu - KRK. A inne kościoły apostolskie, kokietują. Ja na to zupełnie nie zwracałem uwagii, a dla niego to jest namacalna rzeczywistość jak wraca do siebie i widzi CHRZEŚCIJAŃSKI SUPER MARKET gdzie ludzie się drą jak w świątyni Jerozolimskiej - mój Jezus jest NAJBARDZIEJ HUMANISTYCZNY.

>Książę utraci nad nimi władzę. 

A nie uważa kolega, że przesłowie -> Panu Bogu świeczka a diabłu ogarek ... nie działa na charyzmatycznych protestantów ...

zaloguj się by móc komentować


Magazynier @ArGut 22 listopada 2024 12:04
22 listopada 2024 16:04

Nie rozumiem. Działa czy nie działa?

zaloguj się by móc komentować


Matka-Scypiona @OjciecDyrektor 21 listopada 2024 21:57
22 listopada 2024 18:04

Pełna zgoda. Podobnie było z ekranizacja książki Chata, w której Bóg był przedstawiony jako czarna kobieta!?! Do tego morderca pedofil, który nie okazał żalu, trafił do miejsca, które raczej piekłem nie było. W zasadzie tam w ogóle nie było piekła, a ojciec dziecka doznał wizji, w której miał się wczuć w owego mordercę i takie podobne bzdety. Trucizna na całego. No i teraz najlepsze. Gdy pojawił się film, księża w czasie mszy zachęcali do pójścia na ten syf! Księża! A gdy w kinie puszczali św Pawła, to zaległa kompletna cisza. Dom wariatów. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Magazynier
22 listopada 2024 19:20

Charyzmatyków ta ich wiara nie zaprowadzi do KRK. Jest wiele przykładów - tównież z Polski - gdzie katoliccy charyzmatycy koniec końcow opuszczali KRK i zakładali swoje prywatne wspólnoty. Kalwinizm w czystej postaci. 

Pomadto jest jeszcze jedna zapora przed nawroceniem charyzmatyków do KRK - NMP. Tak, na nia charyzmatyk sie nigdy nie zgodzi. Maja gęby pelne Jezusa. Ale jego matke uważaja za zwykłą kobietę. Modlenie się do NMP uważaja za coś obrażajacego Boga - to raz, a dwa - nie uznają ŻADNEGO POŚREDNIKA w kontakcie ze Zbawicielem. Żadnego. Stad ani NMP ani papież nie istnieje dla charyzmatyka. Juz łatwiej nawrócić ateistę. Wykoślawiona wiara to coś najgorszego, bo żeby heretyka nawrócić konieczna jest u niego pokora. Zna Pan choć jednego pokornego heretyka? 

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Matka-Scypiona 22 listopada 2024 18:04
22 listopada 2024 19:24

No ale jak księża stręcza Medjugorie, wbrew prawomocnemu wyrokowi biskupa Mostaru, mówiac że "tam się dzieje", to nic mnie nie dziwi.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @OjciecDyrektor 22 listopada 2024 09:10
22 listopada 2024 19:31

Protestantyzacja wymiaru sprawiedliwości i organów sprawowania władzy- to mi się nasuwa jako uczestnikowi setek postępowań.

zaloguj się by móc komentować

SilentiumUniversi @OjciecDyrektor 22 listopada 2024 19:20
22 listopada 2024 19:39

Nie wiem, ilu i jakich charyzmatyków katolickich Pan zna, ale chciałbym rozwiać Pańskie wątpliwości. Uczestniczę w Katolickej Odnowie w Duchu Świętym Archidiecezji Katowickiej gdzieś od roku 1985, konsekwentnie odmawimy Różaniec i modlimy się do świętych, uznajemy Papieża i biskupów miejsca. Wielu z nas codziennie uczestniczy w mszach parafialnych i odmawia brewiarz. Owszem, niektóre grupy stały się sektami - to prawda, ale też wielu z nas wcześniej było ateistami teoretycznymi i praktycznymi. Może Pan zajrzeć na nasze strony internetowe

zaloguj się by móc komentować



Magazynier @Matka-Scypiona 22 listopada 2024 18:04
22 listopada 2024 21:20

Czy to znaczy że św. Paweł to dobry film? Pytam się bo go nie widziałem.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @SilentiumUniversi 22 listopada 2024 19:42
22 listopada 2024 21:23

A te "upadki w duchu świętym" też są u Pana praktykowane?

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @SilentiumUniversi 22 listopada 2024 19:39
22 listopada 2024 21:25

Potwierdzam. Tutaj w każdą 1 sobotę prowadzą nabożeństwo fatimskie łącznie z adoracją Sanctissimum, z wyczuciem, dobrze przygotowane. Bardzo dużo rzecz jasna zależy od kapłanów którzy prowadzą te grupy. 

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @Magazynier 22 listopada 2024 21:20
22 listopada 2024 21:26

Dobry. Jim Caveziel gra św Łukasza. Film zabroniono wyświetlać w UK 

zaloguj się by móc komentować


Magazynier @Matka-Scypiona 22 listopada 2024 21:26
22 listopada 2024 21:27

To rzeczywiście najlepsza rekomendacja. 

zaloguj się by móc komentować

SilentiumUniversi @OjciecDyrektor 22 listopada 2024 21:23
22 listopada 2024 21:32

Jest coś takiego jak "Dokumenty z Malines" kardynała Suenensa. Jeden z tekstów omawia rzeczone "upadki" jako podejrzane i odradza ich praktykowania. Stosujemy się do tego. Podobne zdanie mamy o ostatnio pojawiających się "śmiechach" podczas modlitwy.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @OjciecDyrektor 22 listopada 2024 19:24
22 listopada 2024 21:37

Jak na razie Watykan wydał pozotywną recenzję objawieniom z Medjugorie. Pierwsze 7 objawień zostało uznanych za pochodzące z Ducha Bożego w 2020. W tym roku Watykan wydał kolejne oświadczenie, w którym nie rozstrzyga prawdziwości objawień, ale pisze pozytywnie o duchu Merdjugorie. 

zaloguj się by móc komentować

SilentiumUniversi @Magazynier
22 listopada 2024 21:38

https://e-serafin.pl/pakiet-10-dokumenty-z-malines-6-tomow,3,6806,7085?srsltid=AfmBOorcevIzSf0WDtBZn8N4JUBMAAwnGjOQ-IuXALgvj6bCUClG2Q6i

zaloguj się by móc komentować

SilentiumUniversi @Magazynier
22 listopada 2024 21:42

To oczywiście miała być kontynuacja mojego wątku. Przepraszam. Piszę na telefonie, gdzie próba przełączenia się na google w celu wyszukania czegoś czyści korespondencję:)

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @SilentiumUniversi 22 listopada 2024 21:32
22 listopada 2024 21:42

Ufff...to w sum8e ma Pan szczęście. Bo każda grupa ma - jsk mnie się zdaje - zdania odrębne w różnych kwestiach. Mnie to dziwi i niepokoi, bo właśnie u protestantów jest tak, że każdy chce się czymś wyróżniać, czyli czymś różnić. 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @SilentiumUniversi 22 listopada 2024 21:32
22 listopada 2024 21:51

Niezłe. O tym dokumencie pierwsze słyszę. Słowem Kościół wziął się na poważnie za ruch charyzmatyczny.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Magazynier 22 listopada 2024 21:37
22 listopada 2024 21:54

Proszę mnie nie rozśmieszać. Jest praeomocny wyrok biskupa Mostsru, który nie sistał uchylony przez żadnego papieża, a Pan mi wyjeżdża z jakąś "recenzją". Co to jest? Jaką rangę ma ten papierek wobec prawomocnego wyroku akceptowanego przez wszystkich papieży? Wszyscy wiedzą, ze ci wizjonerzy zwyczajnie biorą pieniądze za te swoje wizje, za sporkania z nimi itp. Żaden z nich nie prowadzi życia konsekrowanego. Jeden był w zakonie w nowicjacie i odszedł. Inny albo ten sam uwiódł zakonnicę, która porzuciła swój zakon. To sa dobre owoce? Ze "dzieje się" to już wystarczy? I nikt nawet nie zadaje sobie pytania, czy tu zły duch nie cxyni tego, aby zwieśc ludzi, a raczej odwieść od np. Fatimy?

Powiem Panu, ze żaden papiez nie uchyli tego wyroku, bo ta Dogma mówiła takie herezje, że niemożliwym.jest uznanie tych objawien za prawdziwe. Kuria Rzymska zwyczajnie nie wie co z tym zgniłym.jajkiem zrobić, bo miejsce, na skutek NIEPOSŁYSZEŃSTWA kapłanów (temu wyrokowi),,stało się bardzo popularne. I mają problem - z jednej strony herezje, a z drugiej popularność. A że nikt nie jest zdilny do zdrcydowanych ruchów, to wydają (ale nie papież) taki świstek jak "recenzja". Ja to mogę zrozumieć, ale żeby uważać, że ten papierek to uznanie objaeien za prawdziwe, to już gruba przesada albo nadużycie. 

W Garabandal też było podobnie, ale wtedy zdecydowanie działano. Choc do dziś są tacy, którzy "pielgrzymują" do Garabandal 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @OjciecDyrektor 22 listopada 2024 21:42
22 listopada 2024 21:55

Dopóki protestanci pentakostalni nie uznają królowania Matki Bożej i pism klasyków katolickiej pobożności (św. Igancy, św. Teresa z Awila, św. Jan od Krzyża), czyli dopóki nie powrócą do Kościoła, będzie się u nich dziać. W Kościele też się dzieje, ale jednak ludzie, jacy by nie byli, są bliżej rozstrzygnięć i łaski wyzwalającej z ułudy. 

zaloguj się by móc komentować

SilentiumUniversi @OjciecDyrektor 22 listopada 2024 21:54
22 listopada 2024 22:00

Dokumenty z Malines, o ile dobrze pamiętam, to lata osiemdziesiąte (siedemdziesiąte?) ubiegłego wieku.

A co do Medjugorie: tam był konflikt pomiędzy lokalnym biskupem a władzami zakonnymi. Obie strony walczyły ze sobą, zamiast próbować rozeznać objawienia. Nie wiem, jaki jest obecny stan konfliktu 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @OjciecDyrektor 22 listopada 2024 21:54
22 listopada 2024 22:02

A jednak Kościół wie co robić. Nic innego zrobić nie może, jak tylko utwierdzać kult Maryjny. To jest odtrutka na wszelkie ześlizgi. 

Słowo recenzja powinno być użyte w cudzysłowie. Tak naprawdę chodzi tu o oświadczenie sygnowane przez Papieża. I ono jest skuteczne i ważniejsze niż dokumenty biskupie. 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @Magazynier 21 listopada 2024 22:29
23 listopada 2024 17:28

"Ciekawe czy dawał na tacę? "

 

Jestem przekonany że dawał.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @Szczodrocha33 23 listopada 2024 17:28
23 listopada 2024 23:10

Czegoś też mi się tak zdaje. Wspierał ministry. 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @Magazynier 23 listopada 2024 23:10
23 listopada 2024 23:21

Tak, panie Wacławie, na pewno wspierał.

 

Ponieważ jest w pan w dużej zażyłości z panem Krzysztofem Osiejukiem, bardziej znanym jako Toyah, to chciałbym zapytać, jak to jest że

pan Krzysztof tak rzadko zagląda do nas, do Szkoły Nawigatorów?

Czyżby sam się nauczył sztuki nawigacji?

Śmiem wątpić, panie Wacławie, albowiem zaglądam czasami na jego blog, zatytułowany "Posłuchaj, to do ciebie", i mam wrażenie, że

jest to raczej blog , który powinien być zatytułowany "posłuchaj, to do siebie".

Tam komentarzy jest praktycznie zero, nikt nawet nie pierdnie, no może z wyjątkiem samego Toyaha.

Pozdrawiam serdecznie, panie Wacławie.

 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @Szczodrocha33 23 listopada 2024 23:21
24 listopada 2024 09:51

Dawno nie gadałem z Krzysztofem. Toyah jest indywidualistą i indywidualnością jak każdy nawigator. Dajmy mu spokój. Ufam że prędzej czy później nasze kursy staną się równoległe. Jest tak samo wrażliwy na tchnienia Ducha Prawdy.

zaloguj się by móc komentować


Czarny @Magazynier
25 listopada 2024 13:04

Dzięki za teksty, są świetne. A przy okazji...

"Dziś po emocjonalnej reformie kalwinizmu, po rozkwicie drugiej emocjonalnej reformacji w Ameryce, po romantycznej wersji objawienia (Ralph Waldo Emerson, Walt Whitman), z pewnością rynek zbytu serialu „Wybrani” nie przyjmuje już początkowego pesymizmu Lutra i Kalwina."

Reformy, jakby nie patrzeć, napawają entuzjazmem. Wiadomo, że skoro była reforma, to będzie i druga, i trzecia... Bardzo podoba mi się wizja, która mi się właśnie zwizualizowała, że ostatnia reforma będzie: na kolanach, do Rzymu, z różańcem w sercu...

zaloguj się by móc komentować

lausdeo @OjciecDyrektor 22 listopada 2024 19:20
25 listopada 2024 18:42

> Ale jego matke uważaja za zwykłą kobietę. Modlenie się do NMP uważaja za coś obrażajacego Boga - to raz, a dwa - nie uznają ŻADNEGO POŚREDNIKA w kontakcie ze Zbawicielem.

Tak dosć ostro powiedziane. Sam nie wiem co o tej wypowiedzi myśleć. Bo Maryja z całą pewnością nie jest Bogiem ani boginią. A odnośnie drugiej części Jezus wielokrotnie wskazywał, że to On jest dorgą prawdą i życiem i że nikt nie przychodzi do Ojca inaczej jak tylko przez Niego. Możę się czepam słów, ale modlenie się "do NMP" rozumiem jako pewne uproszczenie słowne. Tak samo jak nie modlę się "do obrazu".

Jestem we wspólnocie parafialnej, gdzie działa bardzo dużo różnych wspólnot: DK, Oaza, Charyzmatycy, Spotkania Małżeńskie, ... Nie zauważyłem jakiegokolwiek braku szacunku do świętych, a tym bardziej do NMP. Przypomnę, że Oaza i DK to również ruchy charyzmatyczne - ks. Blachnicki czerpał całymi garściami z doświadczeń Kościoła Zielonoświątkowego i innych wspólnot protestanckich. Warto nie wrzucać wszystkich do jednego worka drogi OjczeDyrektorze.

Tak na marginesie dodam - może to przypadek, że proboszcz sam jest charyzmatykiem, a pariafia jest pod wezwaniem Matki Boskiej Bolesnej - ale jak mawiał pewien biskup "przypadek" to świeckie imię Ducha Św.

Pax et Bonum

zaloguj się by móc komentować

ArGut @lausdeo 25 listopada 2024 18:42
25 listopada 2024 19:39

Ciekawie przeformatował kolega nawigator zagadnienie. Powiedziałbym, że już to słyszałem od jednego franiszkanina co posługiwał na misjach.

Ksiądz Blachnicki i siostra Skudro bardziej niż zielonoświątkowcami inspirowali się "świeckim" ruchem małżeństw stworzonym przez sługę bożego Henri Caffarel. A jak wiadomo Francja najstarsza córa Kościoła z niejedną herezją się mierzyła ...

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @lausdeo 25 listopada 2024 18:42
25 listopada 2024 22:02

A słyszał Pan o tytule NMP jako Pośredniczki Wszelkich Łask? Wszelkich...żadnej łaski nie otrzyma Pan od Boga, jeśli nie przejdzie ona przez  ręce NMP. Bo Bóg chciał przyjść na ten świat TYLKO za Jej pośrednictwem, TYLKO za jej dobrowolną zgodą. Nie byłoby żadnego Zmartqychwstania i żadnego otwarcia grobów bez NMP. Niech Pan o tym pamięta i za to chociaż Jej dziękuje. 

Jest jeszcze tytuł Współodkupicielki. Bo tak się składa, że bez Jej modlitwy do Boga-Ojca Pan Jezus nie dostałby do pomocy Szymona z Cyreny i nie doszedłby na Golgotę. O tym tez warto pamiętać. Zwłaszcza jak się rpzważa Drogę Krzyżową i spotkanie na niej Jezusa z Maryją.

Panu Bogu jest bardzo miłe, gdy modlimy się do NMP. Bo kto miłuje matkę, miłuje i syna. Miłując NMP i modląc się do NMP tak naprawdę oddaje Pan największy hołd Trójcy Przenajświętszej. O tym pisał św. Maksymilian Maria Kolbe. I stąd dziwię się takiej rezerwie do kultu NMP. Nie mogę sobie inaczej wytłumaczyć jak wpływem protestantyzmu. Oni zawsze przypominają nam katolikom "ale wy wierzycie w Matkę Boską, a nie w Boga". Tak jakby Matka Boska była tylko zwykłą kobietą, a nie Bogarodzicą. Tego dogmatu nie mogą strawić i zawsze po tej rezerwie poznaję protestantów, choćby nazywali sami siebie katolikami.

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @lausdeo 25 listopada 2024 18:42
25 listopada 2024 22:06

W Otwocku w kościele pw. Ducha Świętego, będącego w zarządzie oo. Palotynów, wisi żyrandol ozdobiony znakami zodiaku. To też dowód na działanie Ducha Świętego?

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @Czarny 25 listopada 2024 13:04
25 listopada 2024 22:44

Dobre. Te ostatnia reforma rzecz jasna. B. dobre!

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @lausdeo 25 listopada 2024 18:42
25 listopada 2024 22:48

Oczywiście. Ja tu piszę o charyzmatykach protestanckich. O takich piszą również komentatorzy. Ruch charyzmatyczny w Kościele to inna całkiem historia. 

Chrystys jest jedyną drogą, prawdą i życiem. Ale jedyną drogą do Niego jest Jego Matka. Nie możliwe jest naśladowanie Chrystusa w pojedynkę. Potrzebna jest wspólnota. To wspólnota zakorzeniona w Kościele naśladuje Chrystusa. Ale bez Maryi nawet świadectwo wspólnoty będzie jałowe. 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @OjciecDyrektor 25 listopada 2024 22:02
25 listopada 2024 22:50

Amen. I św. Ludwik Grignon de Monfort, praktyka poddania się w niewolę Maryi. A wcześniej polscy teologowie XVII w. Chomontkowski "Pętko Maryi" i cała teologia św. Stanisława Papczyńskiego.

zaloguj się by móc komentować

kamiuszek @Magazynier 22 listopada 2024 11:51
26 listopada 2024 01:32

Jeśli dobrze rozumiem, krytykujesz autorów filmu za to, że władzę daną Piotrowi rozdają również na innych apostołom. I tego dotyczyła moja uwaga. Moim zdaniem czynisz to zbyt pochopnie. A sprawa jest na tyle istotna, że przeszkadza mi w przejęciu się resztą Twojego artykułu.

W Piśmie, w innym miejscu jest właśnie liczba mnoga - Mt 18, 18: 

"Zaprawdę, powiadam wam: Wszystko, co zwiążecie na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążecie na ziemi, będzie rozwiązane w niebie."

oraz - J 20, 23:

"Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane".

Czy to podważa władzę daną Piotrowi? Wg KK nie. Więc czemu ma ją podważyć to, że filmowy Jezus po wyróżnieniu Piotra zwraca się do wszystkich, zresztą słowami Ewangelii?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @kamiuszek 26 listopada 2024 01:32
26 listopada 2024 02:14

Uprzejmie proszę jednak o przeczytanie reszty tekstu. W filmie przejście od nadania nowego imienia i powołania Szymonowi do nadania prawa związywania i rozwiązywania spraw ziemskich pomija władzę kluczy niebieskich daną Piotrowi. Wyjątkowa pozycja Piotra jest sprowadzona tylko do funkcji obrońcy/podpory wspólnoty wierzących. W Ewangelii władza nadana apostołom nie jest tym samym co władza nadana Piotrowi. 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @Magazynier
26 listopada 2024 02:20

Szukam prawdy tak jak ty. Proszę więc o odłożenie emocji na bok. Władza Piotra to więcej niż sakrament pojednania. Pominięcie w "Wybranych" przywileju kluczy królestwa niebieskiego danemu tylko jemu schlebia antypapieskim uprzedzeniom.  

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @kamiuszek 26 listopada 2024 01:32
26 listopada 2024 02:27

"Klucze Królestwa"

KKK 551 Już na początku życia publicznego Jezus wybiera dwunastu mężczyzn, aby byli razem z Nim i uczestniczyli w Jego posłaniu (Por. Mk 3, 13-19). Daje im udział w swojej władzy "i wysłał ich, aby głosili Królestwo Boże i uzdrawiali chorych" (Łk 9, 2). Zostają oni na zawsze złączeni z Królestwem Chrystusa, ponieważ przez nich kieruje On Kościołem:

Przekazuję wam Królestwo, jak Mnie przekazał je mój Ojciec: abyście w Królestwie moim jedli i pili przy moim stole oraz żebyście zasiadali na tronach, sądząc dwanaście pokoleń Izraela (Łk 22, 29-30).

KKK 552 W kolegium Dwunastu pierwsze miejsce zajmuje Szymon Piotr (Por. Mk 3, 16; 9, 2; Łk 24, 34; 1 Kor 15, 5). Jezus powierzył mu wyjątkową misję. Dzięki objawieniu otrzymanemu od Ojca Piotr wyznał: "Ty jesteś Mesjasz, Syn Boga żywego". Nasz Pan powiedział wtedy do niego: "Ty jesteś Piotr [czyli Skała), i na tej Skale zbuduję Kościół mój, a bramy piekielne go nie przemogą" (Mt 16, 18). Chrystus, "żywy kamień" (1 P 2, 4), zapewnia swemu Kościołowi zbudowanemu na Piotrze zwycięstwo nad mocami śmierci. Piotr z racji wyznanej wiary pozostanie niezachwianą skałą Kościoła. Będzie strzegł tej wiary przed wszelką słabością oraz umacniał w niej swoich braci (Por. Łk 22, 32).

KKK 553 Jezus powierzył Piotrowi specjalną władzę: "Tobie dam klucze Królestwa niebieskiego; cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie" (Mt 16, 38t 19). "Klucze" oznaczają władzę zarządzania domem Bożym, którym jest Kościół. Jezus, "Dobry Pasterz" (J 10,11), potwierdził to zadanie po swoim Zmartwychwstaniu: "Paś baranki moje!" (J 21,15-17). "Wiązanie i rozwiązywanie" oznacza władzę odpuszczania grzechów, ogłaszania orzeczeń doktrynalnych i podejmowania decyzji dyscyplinarnych w Kościele. Jezus powierzył tę władzę Kościołowi przez posługę Apostołów (Por. Mt 18, 18). a w sposób szczególny Piotrowi. Samemu zaś Piotrowi powierzył wyraźnie klucze Królestwa.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować